23.9.12

scrapbooking in my heart!

Första gången jag kom i kontakt med scrapbooking var 2002 när jag besökt en vän som bodde i USA. Jag var 13 år. Köpte med mig lite klipp och klistra "saker" hem. Tanken var att jag skulle göra ett album om min tid i USA och allt roligt vi hittade på där. Tyvärr så var det innan digitalkameran slog igenom, och om man hade en sådan så var den väldigt dyr att köpa. 

Jag hade alltså med mig en gammal hederlig kompakt kamera med en filmrulle i. Tog med den och fota överallt, men en kväll när vi var på äventyrs golf så ramlade den ur väskan, slog i marken och luckan där filmen satt i öppnades. Och som de allra flesta vet... Utsätts filmen för ljus, så blir den förstörd. Så näst intill ALLA mina bilder jag fotade i USA blev förstörda. Jag har ett fåtal kvar, men ljuset är skit dåligt. De där scrapbooking albumet om min USA resa är ett minne blott. Det är nog 5-6 sidor som handlar om USA, sen fick det agera vanligt fotoalbum. 

Efter detta tog det några år innan jag grävde fram min passion för pyssel och klipp och klistra igen. Skulle tippa på att det var runt -09 som jag började att återuppta mitt intresse för scrapbooking igen. Gick på några kurser för att få lite inspiration och för att komma igång lite igen, och efter de så har det flutit på. Grattis-kort, dop-kort osv. 

Jag har suttit flera timmar på nätet och insupit inspiration, klickat mig från blogg till blogg. Hittat massa bra hemsidor där man kan köpa papper, färger, verktyg, dekorationer. ALLT! Helt underbart. När jag förra året upptäckte att jag var gravid så bestämde jag mig från början att jag skulle göra ett babyalbum till den lilla som bodde i min mage. 

Jag började planera hur det skulle se ut, vad det skulle innehålla och hur jag skulle lägga upp det hela. Hade en perfekt plan, och började att inhandla grejer efter grejer. månad efter månad. Och så började jag... Och de sidor jag hann med att göra innan James föddes är super fina och underbara. MEN jag har inte känt mig helt till freds med albumet och har inte riktigt velat ta tag i de och fortsätta fast jag har haft tid att kunna göra det.

Och efter att jag har kollat runt på nätet återigen, hittat nya bloggar att inspireras av så kom jag fram till att jag vill göra om James album. Andra färger, annat upplägg. Och som det ser ut i mitt huvud nu, så kommer albumet till slut att bli perfekt! Jag känner mig mycket mer till freds med hur jag vill att det ska se ut och vilket material jag ska använda. Så nu har jag rensat ur mitt scrapbooking förråd, sålt av med lite och ändå kvarstår massa papper och dekorationer till försäljning om någon är intresserad. 

Jag har sparat det som kan användas mycket och om och om igen. Så som glitter lim, dies, och verktyg osv. Men jag ska alltså nu inhandla i princip ALLT nytt, och enbart grejer som ska bygga upp James nya album. Jag är så inspirerad och sugen på att pyssla och sätta igång. Men det som stoppar mig nu är pengar. När stoppar det en inte?!...

Det är inte en as billig hobby och möjligheterna är oändliga. Så man kan i princip ha hur mycket grejer som helst och ändå finns det tusen saker till. Det kommer alltid nya saker som man vill ha. Men jag har "wishlists" på två hemsidor från usa där jag ska beställa grejer ifrån. För man får nästan 3 gånger så mycket grejer om man beställer från USA än att köpa i Sverige. Trots frakt avgifter. Har man otur får man betala tullavgift, men det är de helt klart värt för alla godsaker jag kommer få hem nu under hösten! 


Spänningen är olidlig och jag är så sugen på att få börja pyssla!! 
Scrapbooking in my <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar