4.9.12

Besiktigad och Godkänd!

James alltså! Idag stod ytterligare ett Bvc besök på schemat.  Och som jag trodde så blev Petra glatt överraskad över hur mycket James har vuxit sedan hon såg honom sist, då han var 2 månader. 

Idag vägde han 6290g och var 64,5 cm lång. Han har gått upp 588 g sen sist och vuxit 2,5 cm. Petra sa även att han är lite lång för vikten. Vilket innebär att man borde väga lite mer om man är så lång som James är nu, men det var absolut ingen fara. Han följer sin kurva precis som han ska. Brås säkert på pappan sin, hög ämnesomsättning! Men som sagt Petra var nöjd och tyckte att allt såg jätte fint ut. 

Vi har även testat lite smakportioner, och det äter han med glädje! De har ju kommit på nån ny grej, som kallas smaksensation. Vilket innebär att man kan låta de små smaka på allt, men bara smaka. Inte svälja.  Den teorin tycker jag verkar as löjlig, så jag tänker inte följa det. Det har jag ju inte gjort eftersom jag redan gett James lite smakprover... 

Pratade lite mat när vi var på Bvc, och Petra sa att ja kunde gott fortsätta som jag gjort, för där jag går på Bvc trodde de inte alls på det där med smaksensation. Så jag fick godkänt på matbiten, vilket känns toppen! Vi ska även låta James käka lite mer än 2-3 teskedar om han vill äta, för det vara bara bra så han vänjer sig. Dessutom kan det minska hans kräkningar om han börjar äta "riktig" mat. Vi ska också testa att ge James gröt, gillar han det så kan vi byta ut ett mål mat till gröt istället. Och när han närmar sig 5 månader så ska vi testa att ge honom välling, och fungerar det så byter vi ut ytterligare ett mål. 

Allt detta för att kräkningarna förhoppningsvis lugnar ner sig. Det vore ju väldigt skönt! 
Fick även lite nya tips angående detta. Vi ska tänka på hur vi lyfter honom när han har ätit så att han inte spänner magen, och försöka ha honom lite mer upprätt än vad vi haft tidigare. Petra poängterade väldigt tydligt att det inte var något fel på hans mage, för då hade han kaskad spytt varenda måltid dygnet runt. Och riktigt så illa är det ju inte. även om vissa dagar kan vara så, men då har han bara varit lite för glupsk. 

Det finns ju även mycket mat med fullkorn till bebisar (6mån), vilket är väldigt lustigt eftersom att bebisars magar är väldigt känsliga för just fullkorn. Så inget fullkorn till James fören han blir ett par år i alla fall. 
 

Från det ena till det andra!

Imorgon går jag och Jimmy äntligen handledarkursen! Sen är det bara tuta och ÖVNINGSköra. Ska bli super kul faktiskt. Det underlättar så mycket att köra med Jimmy än med mamma och pappa, när ja faktiskt inte bor med någon utav dem längre. Dessutom så var de så struligt när vi skulle hitta en bil att köra i. Nu har vi vår bil, som alltid finns till hands. Dessutom kan ja ju köra vart vi än ska, om det bara är för en liten handling. All övning är bra övning! Jag tycker att det är väldigt roligt att köra bil, och har rätt så bra koll på de, när jag väl kommit in i de. Dock värre med teorin...
Det där med att plugga är verkligen inte min grej alltså. Blir lite nervös, det är trots allt 3-4 år sedan ja körde sist.

Jag har laddat ner två appar med körkortsteori, så nu kan jag läsa och öva vart jag än är. Och det är väldigt positivt, även att det är frågor med svarsalternativ underlättar för min del då ja tycker de är skit svårt att läsa ur böcker för att det sen ska fastna i mitt huvud.

Det var allt för idag tror jag bestämt. Bjuder på en bild från idag, då lilla fisen smaskade i sig morotspuré. En riktig hit som han verkligen suktade efter, nästan attackerade skeden när den inte var i munnen. Underbara lilla älskling <3  

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar