3.12.11

20 + 2

Tiden bara springer iväg! Jag har redan passerat halva graviditeten och är i gravid månad 5, v. 21 (om man inte räknar som barnmorskorna gör). Och det är BARA.. 137 dagar kvar till BF. Sen vet vi ju förstås inte om den lille behagar att titta ut på beräknat datum, det är ju sånt som återstår att se. 

Plutten är nu ungefär 20 cm från huvud till tå, och väger väl runt 420g, enligt uppgifter! :D 
Den kan röra sig väldigt fritt i magen, och känner man sparkar så kan man göra de långt upp i magen och ända nere vid blygdbenet. Men, min lilla krabat är en riktigt slö hög som sin mor och far och ligger än så länge väldigt stilla! 

Det är väl bara att ta vara på tiden, för man har ju hört hur jobbigt det kan vara när de små liven verkligen möblerar om organen i magen och knuffas och buffas på alla möjliga sätt och alla tider på dygnet. Men jag ska erkänna att jag längtar lite till min bebis buffar på mig.  Och jag vet att ni alla säger " det kommer snart..." Och jag VET att det gör de, men det hjälper inte riktigt mot min längtan att faktiskt få känna det från min egna lilla pluttunge.  Alla säger att det är så speciellt, och jag vill också känna det. Gärna för ett par veckor sedan. 


Jag börjar att må väldigt mycket bättre nu, till skillnad från hur jag har mått. Kräkningarna har minskat betydligt och istället för 7 dagar i veckan så är vi nu nere på 3 dagar i veckan ungefär. Men det kommer när man minst anar dem, dessvärre. Men annars känner jag mig pigg och kry, konditionen skulle ju kunna varit lite bättre förstås... Jag får helt enkelt pallra mig ut och promenera lite mer. 

Fast det ska tilläggas att det är JOBBIGT att gå upp för 6-7 trappor när man ska hälsa på typ Dennis och Elin eller Emma.  Förstår inte att Elin orkade med 6 trappor när hon var höggravid... men hon hade väl hunnit att vänja sig lite vid dem antar jag. 


Magen växer och börjar bli rundare och rundare. Jag kan inte riktigt fatta det ännu. Lite konstigt kanske, men jag tror att det blir mer verkligen när man känner bebisen varje dag i magen.  Jag längtar tills det är vår, så ja kan få hålla en liten skrutt unge i famnen som är bara min och Jimmys!  <3 






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar