24.3.13

Barn och barnvagnar är inte välkomna, eller?

Jag snubblade över detta blogginlägg skrivet av Alex Schulman, för Aftonbladet...

http://bloggar.aftonbladet.se/pappabloggen/2009/12/barn-nej-tack/

Helt jävla förjävligt enligt min mening! Varför i hela fridens namn ska man inte vara välkommen till ett café för att man råkar ha barn och barnvagn?! På barer och en del restauranger kan jag tycka att det är helt okej med "barnförbud", med tanke på att de serverar alkohol och så vidare... Men ett café, kom igen?!

Som Alex skriver, alla vi mammor som är hemma varje dag med våra barn, ska vi bara sitta inlåsta? Eller är vi förvisade ut i kylan med eget kaffe i termos bara för att våra barns barnvagn råkar vara lite klumpig och tar upp plats, eller för att mitt barn skriker eller gnäller?! 

Ursäkta, men sist jag kollade så kan man inte tvinga sitt barn att sluta skrika, de har liksom en egen vilja och trots att man gör allt man kan för att lugna och tysta ner sitt barn så går det inte alltid.

 Och jag kan lova och talar av egen erfarenhet att som mamma så blir man tillräcklig stressad själv av att ens barn skriker, samtidigt så tänker man på alla andra som spänner blicken i en, när man står där med ett barn som skriker, vinterjackan knäppt, och svettas som en idiot.

Vi är medvetna om att skrikande barn kan störa andra, men som Alex skrev... handikappade då? Eller människor med rullator? De var minsann välkomna, fast att en del rullstolar är betydligt större en än barnvagn många gånger.

Sen kan jag ju upplysa folk om att en del människor med en viss typ av handikapp som varken behöver rullstol eller rullator utan klarar av att gå själva kan minsann också vara högljudda. De kan skrika helt utan anledning, för det kanske är deras sätt att kommunicera med oss.

Är inte dem heller välkomna? Snacka om att bli diskriminerad då! Jag har full förståelse för dem som faktiskt väljer att inte skaffa barn, det är helt upp till var och en. Men BARNEN är vår framtid.

Det är min skrikande unge som kommer ta hand om dig, din surbulle när du sitter på hemmet och behöver hjälp med att gå på toaletten. Eller kanske när du får åka akut till sjukhuset för att du har varit med i en allvarlig bilolycka, då är det kanske min skrikiga unge som räddar ditt liv.

Då kan man väl för fan stå ut med lite barnskrik på ett café i 1-2 timmar. Annars kan du väl hålla dig hemma om du nu ogillar barn så fruktansvärt mycket. För hos dig så är tydligen barn förbjudna.



Mer cafén som är barnanpassade, för vi måste inse att barn kommer man ALDRIG att kunna undgå. Vi kan ju passa på att önska större ytor överlag i butiker och café/restaurang osv. för som det ser ut nu är det långt ifrån handikapps anpassat eller barnvagnsanpassat på många ställen.

Juste, jag glömde... barn och barnvagnar är visst inte välkomna! 

/ Lisa -förbannad mamma och medmänniska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar