4.10.12

Oktober - Den rosa månaden!

De flesta som känner mig vet min mamma och pappa drabbades av cancer när jag var "liten". 13 år bestämt. Jag har skrivit om det några gånger i bloggen, men framför allt så har jag pratat mycket om det med mina nära och kära. I samma veva som de blev sjuka och i efterhand. Jag har alltid varit öppen med mina föräldrars sjukdom för att jag själv har mått bättre genom att få ventilera mig till vänner och så vidare. 

Denna månad så är det 10 år sen min mamma vann över bröstcancer, och min pappa vann över tjocktarmscancer. 
Denna månad är det även 1 år sen min pappa återigen vann över cancer, fast denna gång ändtarmscancer. 

Om jag ska se tillbaka 1 år, så hade Jimmy och jag alldeles nyligen vant oss vid tanken att vi skulle bli föräldrar. Nån vecka senare så ger pappa mig beskedet att han har drabbats av cancer igen.  Sen oktober förra året så har det varit turbulent. Lycka samtidigt som sorg. 
Men min pappa har alltid varit en positiv kille eller man. Vad du nu vill kallas, pappa! Det är inte mycket så står i vägen för honom. 

Denna gång tog han cancern med storm och vann över den igen. Det var många bulor på vägen, men vi klarade av dem tillsammans. Pappa fick självklart stöd från familjen, och trots att jag födde James exakt en vecka innan pappa opererades på Karolinska så kändes det på något vis om att vi skulle prioritera pappa. Även om det var världens underbaraste att James kom till världen, så var fokus på att pappa skulle bli frisk. 

2 veckor gammal åkte James på sin första "utflykt". Till Stockholm för att hälsa på sin morfar. Jag tror också för pappas del att lyckan över att bli morfar hjälpte honom igenom cancern denna gång. Han hade ännu en anledning att kämpa och att vinna.

Jag har även tagit första steget mot en oviss resa. Jag har varit på vårdcentralen och bett om en remiss till onkologen i Linköping, för att ta reda på om jag bär på  nån cancer gen. Om det sen visar sig ATT jag gör det, så börjar en väldigt lång resa vad jag har förstått. Beroende på vilken gen man bär på, och så vidare. 

Men steg 1 är i alla fall att få träffa en läkare, sedan får vi se hur utgången av det blir. Jag kommer att uppdatera er om det här på bloggen. 

Avslutar detta inlägg med att uppmana alla att köpa Rosa Bandet och stödja cancerfonden
i vidare forskning. Länkar även till en sida där man kan läsa mer om bröst/äggstocks cancer och hur vida det kan vara ärftligt. Även en "kort" historia om personen som skapat sidan och hennes resa från en ärvd gen, till en förebyggande bröstoperation. 

 http://www.brca.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar