29.5.12

Mammig liten bebis!

Jag älskar verkligen att spendera tid med James, och vi får väldigt mycket kvalitets tid tillsammans pga. att Jimmy jobbar om dagarna. Jag önskar att Jimmy kunde spendera ännu mer tid med James än vad han gör, men just nu så har han även kommit in i nån period då han är väldigt mammig. Pappa kan mata honom då och då som tur är, men om något inte är bra och han bara gnäller eller blir ledsen så är det mamma som gäller. Han blir lugn som en filbunke så fort han kommer till mamma, och just nu så ligger han i min famn och sover. 

Han har haft lite bekymmer med bajsandet sedan vi började med ersättning, och det är jobbigt för honom ser vi såklart. Han bajsar typ var tredje dag, vår bvc-sköterska säger att det är okej att han bajsar så sällan ännu, men när både Jimmy och jag ser att han ibland lider utav de med magknip och liknande så känner man sig sjukt hjälplös. 

Vi har prövat ett gäng olika ersättningar, messmör, termometer i rumpan är de som hjälpt bäst hitintills, men då får man vara snabb att hjälpa med den när han väl tar i. Vi ska även testa att ha lite rapsolja i ersättningen. Jag hoppas något hjälper, för som sagt det är inte roligt att se sin lilla plutt ha ont. 

Han växer så det knakar också...efter att ha gått upp till sin födelsevikt rätt så snabbt så har han första veckan på bvc ökat med 220g, veckan därpå 250g och förra veckan hade han gått upp 352g! Och nu så är han hela 55,5 cm lång. Känns väldigt skönt att veta att han faktiskt går upp i vikt som han ska, trots att han i princip varje dag kaskad spyr, minst en gång! 

Det beror troligtvis på omogen magmun, men han verkar inte lida utav det, utan det är mer jobbigt för mig och Jimmy som får nerspydda kläder dagligen och att soffan blir väldigt nerspydd. men det är sånt man får ta. Det finns ju tvättmaskin, och så länge James mår bra och är en nöjd liten kille så kan vi inte vara gladare och lyckligare. 

För övrigt är jag så himla imponerad utav att en sån liten människa kan ha så himla stor personlighet! Det är helt otroligt att se dem utvecklas och lära känna sin egen kropp, och förstå att det kan göra olika ljud osv. 

James visar väldigt tydligt när han vill ha mat genom att öppna munnen väldigt mycket, och om maten inte genast hamnar i hans mun så tar han pekfingret och pekar på munnen, och om det skulle dröja ytterligare en liten stund så åker något utav fingrarna eller hela handen in i munnen ! Super charmigt! 

Han är även en hejare på att spotta ut nappen, långt! Och om den bara hamnar utanför munnen så snuttar han och suger för full hals, och hjälper även till med handen att greppa nappen och putta in den i munnen. Väldigt kul att titta på han när han gör så =P.

Kort och gott så underhåller han mig hela dagen lång. Och jag njuter för fullt, även om det vissa dagar är väldigt skönt och uppskattat att Jimmy faktiskt kommer hem  och kan avlasta mig lite grann. 

Nu kommer en liten bild bomb på vår lilla älskling! 






















1 kommentar: